Ondernemersdag biologisch 2024
Biologisch
Ondernemen
4 december 2024

Ondernemersdag biologisch: samen bouwen aan de toekomst 

Op 3 december 2024 organiseerde AgruniekRijnvallei (AR) de Ondernemersdag biologisch. Het thema van de dag was: Waar staat de biologische landbouw in 2030?

Het evenement bracht ondernemers, beleidsmakers en ketenpartners samen om na te denken over de toekomst van de biologische sector. Ook werd er afscheid genomen van manager AR Biologisch Wim Krajenbrink. 

De opening: AR en biologisch, een terugblik en vooruitblik 

Johan Schuttert, commercieel directeur bij AgruniekRijnvallei, opende de dag met een persoonlijke kijk op de ontwikkeling van AR Biologisch. Hij schetste hoe AR begon met een kleine biologische tak, maar door pionierswerk en strategische keuzes uitgroeide tot een belangrijke speler in de biologische sector. Hij vertelde ook over de Zuiver Voer-filosofie, waarmee AR streeft naar diersoortspecifieke voeders. Door grondstoffen zo te bewerken dat ze optimaal verteerbaar zijn per diersoort worden de gezondheid en de prestaties van de dieren verbeterd. Daarnaast belichtte Johan de uitdagingen op het gebied van biologische voeders, zoals het tekort aan eiwitrijke grondstoffen. Hij benadrukte dat regelgeving werkbaar moet blijven en dat dierenwelzijn een prioriteit moet zijn. De huidige discussie over 5% gangbare grondstoffen in het voer voor jonge dieren illustreert de spanningen tussen idealen en praktische uitvoerbaarheid in de biologische sector. 


Marten van den Berg: “Vraag en aanbod moeten in balans groeien”
 

Een belangrijke spreker van de dag was Marten van den Berg, directeur-generaal bij het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Hij schetste de visie van het ministerie op de biologische landbouw en de ambitie om in 2030 15% van het landbouwareaal biologisch te maken. Van den Berg erkende dat dit een enorme uitdaging is, aangezien Nederland momenteel slechts 4,8% biologisch landbouwareaal heeft. Hij onderstreepte dat vraag en aanbod gelijk op moeten gaan en dat de markt daarbij in de lead is. Hij besprak de strategieën om de marktvraag te vergroten, waaronder afspraken met supermarkten over omzetaandeel biologisch, een subsidieregeling om de afzet te stimuleren, een voorlichtingscampagne (allesoverbiologisch.nl) en de ambitie om 25% biologische catering in rijkskantoren te realiseren. Aan de productiekant benadrukte Van den Berg het belang van behoud van het huidige biologische areaal en de omschakeling van gangbare boeren naar biologisch. Naast dat vraag en aanbod gelijk moeten opgaan moet er ook samenhang zijn tussen de dierlijke en de plantaardige productie. Ambitie en aanpak verschilt per dierlijke sector. De overheid probeert de activiteiten vanuit de sectoren zoveel mogelijk te ondersteunen. 


Bionext: consumentengedrag beïnvloeden met nudging
 

Paulien Hoftijzer van Bionext deelde inzichten van campagnes om de consumptie te vergroten. Een belangrijke uitdaging is de intention-behaviour gap: hoewel veel consumenten biologisch kopen belangrijk vinden, kiezen ze in de supermarkt vaak voor goedkopere alternatieven. Bionext testte nudging-technieken, zoals eenvoudige schapkaartjes en opvallende boodschappen op AGF-producten in supermarkten. Campagnes met boodschappen als “Kies voor smaak, kies voor biologisch” leidden tot een gemiddelde verkoopstijging van 20%.  


Biohuis: vijf strategische pijlers
 

Willem Groenenberg, bestuurslid Biohuis en zelf biologisch boer, sprak over de gezamenlijke inspanningen van de sector. Biohuis werkt binnen de werkgroep markt vanuit vijf strategische pijlers om de consumptie te laten groeien. Groenenberg benadrukte dat er nog veel werk te doen is om Nederland, dat achterloopt op andere Europese landen, in beweging te krijgen.  


Ramon Wijts: de uitdaging van grondstoffen
 

Ramon Wijts, inkoper van biologische grondstoffen bij AR, gaf een realistisch beeld van de uitdagingen op het gebied van grondstoffen. Hij wees erop dat de afhankelijkheid van niet-Europese grondstoffen, zoals biologische soja uit Afrika en Azië, een groot obstakel vormt voor 100% Europese productie en 100% biologisch. Vooral in pluimvee- en biggenvoeders zijn er eiwitbronnen nodig die onvoldoende beschikbaar zijn en al helemaal niet in Europa. 


Afscheid Wim
 

Tijdens de ondernemersdag hebben we ook afscheid genomen van Wim Krajenbrink die gaat genieten van zijn prepensioen. Wim wordt als manager AR Biologisch opgevolgd door Koert Kuizenga. Wim is ruim 37 jaar in dienst geweest en stond aan de wieg van biologisch binnen AR. Tijdens de ondernemersdag werd Wim kort toegesproken door Johan Schuttert. Hij vertelde onder andere dat Wim geen seconde hoefde na te denken toen hij gevraagd werd als trekker van biologisch voer binnen Agruniek. Verder roemde hij Wim om zijn jarenlange en gedreven inzet.  


Forumdiscussie en conclusies
 

De dag werd afgesloten met een forumdiscussie waarin sprekers en deelnemers de belangrijkste uitdagingen en kansen voor de sector bespraken. Er werd een levendige discussie gevoerd. De ondernemersdag toonde aan dat de sector volop in beweging is, maar ook voor grote uitdagingen staat. Door samenwerking, innovatie en kennisdeling kan de biologische landbouw groeien. 

Onze specialisten biologische diervoeders

Onze specialisten komen graag een kijkje bij je nemen. Tijdens bedrijfsbegeleiding en stalbezoek nemen onze specialisten het rantsoen en de resultaten met je door en wordt er gekeken naar mogelijke verbeteringen.

Wim Krajenbrink
Algemeen manager biologisch
Foto Wim Krajenbrink
Foto Wim Krajenbrink
Contact met
Wim Krajenbrink
Algemeen manager biologisch
Britt Engelsman
Specialist varkens
Foto Britt Engelsman
Foto Britt Engelsman
Contact met
Britt Engelsman
Specialist varkens
Carool Peters
Specialist varkens
Foto Carool  Peters
Foto Carool  Peters
Contact met
Carool Peters
Specialist varkens
Evert Voortman
Specialist varkens
Foto Evert Voortman
Foto Evert Voortman
Contact met
Evert Voortman
Specialist varkens
Onze specialisten
Britt